Saturday, July 7, 2012

ANAK HILANG..

Kaki lembik..
Jantung berdebar debar..
Badan dah menggeletar..
Perut dah berkocak kocak..


Walau 10minit...mcm mcm boleh berlaku..
Dgn keadaan skang di mana ramai org tidak boleh dipercayai..
Bukan setakat berhati hati..
Tapi kena lebih dan sentiasa berhati hati..
We never know what will happened.


Kisahnya berlaku semalam..
Ammar buka pintu kerana nk tunggu ayahnya balik..
Grill masih berkunci..
Saya dh suruh tutup tapi dia tak hiraukan..


Ada beberapa org kanak2 sedang bermain di hadapan rumah sy..
Ammar leka memerhati dan kadangkala memanggil anak jiran sebelah rumah..
Mereka dtg sebentar lepas tu pergi bermain semula..
Begitulaa dua tiga kali..
Sampai mereka bertanya, taknak keluar ke ammar..main basikal..
Ammar hanya pandang wajah saya..
Hampir setengah jam dia di hadapan muka pintu..


Kalah dgn wajah sayu anak..
Saya tanya dia samada dia ingin keluar bermain..
Tapi dgn syarat dia hanya main di luar berhadapan dgn rumah sahaja..
Tak boleh pergi jauh dari situ..
Dan saya membuka pintu grill dan ammar menyorong basikal keluar dibantu rakan rakan dia td..


Dan saya masuk ke dalam semula utk menyusukan aisy yg sdg menangis..
Dalam masa 10minit..sy keluar semula kerana hati berasa tak sedap..
Saya meninjau ninjau mencari kelibat ammar yg mulanya sy dgr suara dia di dpn rumah td..
Tapi dlm sekelip mata suara itu hilang..
Saya berjalan ke depan lg mencari..
Anak2 jiran yg bermain bersama dia ada di rumah jiran yg lain..
Tapi ammar TIADA!
Saya bertanya di manakah ammar?
Mereka hanya menggeleng kan kepala dan menunjuk sana sini..
Hati sy dh mula tak keruan..
Mana hilangnya anak saya..


Kebetulan adik jiran sebelah rumah sy ni keluar..
Dia pun turut sama mencari dgn sy..
Dengan menggendong aisy, saya berpusing satu taman dan lorong..
Bertanya pada org yg ada di sekitar..
Tapi hampa..
Air mata dah tak boleh ditahan..meluru keluar
Hati makin berdebar debar..
Kaki semakin lembik namun sy tetap teruskan berjalan..


Adik tadi bergegas pulang,meminta abgnya di rumah turut sama mencari..dengan motorsikal..
Saya ulang semula ke depan lorong..
Sebelum sampai ke sana ada sorg lg jiran turut mencari..
Bukan mencari ammar..
Tapi mencari seorg lagi anak jiran yg lain yg turut hilang..
Saya dh semakin lemah...
Mujur kakak itu meminta aisy dr sy bila melihat sy begitu..
Kalau tidak, kalau sy rebah, aisy akan turut sama jatuh..
Namun alhamdulillah, Allah masih kuatkan semangat sy..
Saya terus ke depan lagi menuju jalan besar..


Akhirnya..
Di tepi jalan besar yg penuh kenderaan bertali arus itu sy lihat kelibat ammar dan basikalnya
Bersama dgn seorg lagi budak kecil..
Dan seorang pakcik..


Terus sy berlari ke arah ammar..
Pakcik itu mengatakan bahawa ammar mahu melintas jalan..
Namun sempat dia menghalang..
Manakala anak jiran yg turut sama hilang td..
Rupanya dari tadi mengikut ammar..


Mujur tiada apa apa yg terjadi pada ammar dan anak jiran tersebut..
Saya pada mulanya nk marah..
Tapi terus tak jadi sebab melihat ammar yg teruk berbintat bintat digigit nyamuk..
Merah merah dan bengkak kulit dia..
Tergaru garu sebb gatal..
Kesian plak sy melihat dia yg tergaru garu tu..


Alhamdulillah..
Anak saya selamat..
Rupanya dia pergi bermain di taman permainan di hujung lorong yg berhampiran jalan besar..
Dan selepas itu dia ingin melintas jalan besar itu..
Tapi sempat dihalang oleh pakcik yg sedang berjoging..


Apabila balik ke rumah..
Mcm mcm soalan yg sy tanyakan..
Dan paling utama ceramah motivasi dgn suara mcm petir..
Huhuhu..


Mujur juga jiran jiran sya masih prihatin..
Membantu saya mencari anak..
Dan mujur juga anak sy tidak berjumpa dgn org yg salah..
Kalau tidak..tidak mampu sy bayangkan..


Selepas ini sy akan lebih berhati2..
Serik rasanya..
Cukuplah hanya sekali...!

2 comments:

  1. hai....sabar je laa..semoga lepas ni kena hati2 ek...

    ReplyDelete
  2. Zehan,,,i will i will...huhu

    ReplyDelete

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...