Wednesday, July 31, 2013

HARI HARI KU..

harini kejenya mendobi baju raya..
aduiii batch by batch..
tokleh campur, takut turun warna bagai..
mujur tak turun..
patah pinggang acik ni haa..


misi mencari bahan kuih raya dh selesai..
tapi mood kerajinan adalah tidak mariii..
ayoyoyo..
arini dh 22ramadan..
tinggal 8hari je..
bilaaa mood nak mari ni..
sgt malas nk keluarkan mixer..
ermmmm..


dalam bulan ramadan ni mcm mcm dugaan..
especially anak2..
ade je kerenah yg diorg buat..
yg membakor hati dan perasaan..
huiiii bersabar dan bersabar..
ada masa termarah jugak..
tertinggi suara gak..
perghhh kurang laaa markah puasa den..
huhuhu..


satu lagi yg selalu memeningkan kepala den..
nk pikir hari hari nk masak apa..
berbuka lain..kang sahur plak lain..
selalu laa kena bertanya..
"apa apa" tiada dalam menu masakan ye abg..
aduii..


tu laa..
harini cuma nk membebel kosong jer..
rutin harian yg membosankan..
gitu lah hari2...
ermmm




Tuesday, July 30, 2013

IFTAR RAMADHAN





Haaaa ni gambar2 sekitar majlis berbuka puasa ramai2..
Anak cucu keluarga Allahyarham Cikgu Jaafar..


ramai kan..
so kena bagi 2 tempat..
separuh dok kt meja..
separuh dok kt ruang tamu..
saya join kt ruang tamu..
sebab budak2 kecik ni laa..
kang kot dok kt meja..'
mau terbalik meja tu..


ni pon sebenarnya tak cukup korum..
ada gak yg tak dapat join..
yelah ada komitmen lain kan..
so nk buat mcm mana..


seronok bila beramai ramaian mcm ni..
dengan gelak ketawanya..
dengan hingar bingar nya..
kang yg kekecik tetiba menjerit..
hahaha..haru btl..


menu utama..laksa johor made by my MIL..
lepas tu menu sampingan adalah macam macam ok..
ada murtabak mantomok..
ada kuih muih..
ada sandwich
ada otak otak..
eh macam macam..
kebanyakan nya beli laa..
kecuali sandwich tu homemade by akak ipar..


sy?
tak buat apa..
hahaha..
sy tolong2 jer..
hihihi...


biasanya akan beramai ramaian gini bila ada kenduri, hari raya..
sebb semua berkumpul..
tahun ni giliran kami berkumpul dengan keluarga sy plak..
ermm tak sabar..

Monday, July 29, 2013

CHILI CRABS -MY VERSION DAN TIPS PILIH KETAM



Aritu mengidam chili crabs..
sampai ke bagan lalang sy mencari..
dh dapat makan, puas hati gak laa..
tapi tak puas makan..
sebab tak berani nk makan byk2 masa tu..
teman ada resdung..
huhuhu..


so utk memuaskan selera makan ketam lagi..
alan dengan baik hatinya pegi ke pasar, mencari ketam..
nk pegi lagi bagan lalang mmg tidak ler kan..
dh ler jauh..
so baik beli sendiri ketam, dan masak sendiri..


kebetulan masa beli ketam, bulan adalah gelap..
bermakna..bukan pertengahan bulan Islam..
paham tak?
alaaa klu bulan terang, bermakna di pertengahan bulan laa tu..
bulan bulattt jer, bersinar terang..
so masa tu jgn beli ketam..
sebab isi sikit sebab ketam tak makan masa tu..
kata org laa..
ketam makan di waktu bulan gelap..
so klu beli ketam di bulan gelap..ketam nya penuh berisi..
puas hati makan..
ingat ye, ikut bulan Islam tau..(muharam-zulhijjah)
bukan ikut kalendar gregorian (januari-disember) tu..
dan satu lagi tips..
belilah ketam betina..
sebab isi ketam betina adalah lebih manis dan sedap berbanding ketam jantan..
macam mana nak tau ketam jantan ke betina?
mudah je..
terbalikkan ketam tu..
klu nampak bentuk bulat..bermakna ketam betina la tu..
klu nampak bentuk segitiga hujung runcing, tu ketam jantan..


so sy pun masak ketam tu ikut cara sy..
lepas tu melantak ngan nasi panas..
perghh tak tgk kiri kanan..
resepi?
alaa sonang baitu..


Bahan bahan:
ketam
Cili kisar
bawang putih, bawang merah
serai
garam
gula
sos tomato
sedikit air
telur sebiji..

Cara:
tumis bawang merah dan putih yg telah ditumbuk lumat. Selepas naik bau, masuk cili kisar. Biarkan garing. Masuk sos tomato, garam, gula secukup rasa. masuk juga serai yg dititik dan sedikit air. bila kuah dh mendidih, pecahkan telur dan kacau cepat2. masukkan ketam. tutup dengan tudung periuk (nak bagi stim naik)..kacau sekali sekala. selepas ketam masak, angkat laa masuk dalam mangkuk. dah boleh makan dah lepas tu..


senang jer kan..
kes malas nk masak susah susah..
huhuhu..


skang ni dah tak terasa nk makan ketam lagi..
sebab dh puas makan dah..
tggu laa laaamaaa skit lg baru terasa nk makan lagi kot..
hehehhe..
tapi penangan makan ketam aritu..
perghhh sy bersin nonstop selama 2jam.
stop dalam 10min gitu, then bersin balik..
non stop ok...
huhuhu..
padan muka..
nk makan lagi kannnn...
huhuhu









Tuesday, July 23, 2013

BASI BASI BASI!

Ingatkan tahun ni taknk ler ke bazar ramadan..
cuma setakat beli kuih2 kt peniaga dekt rumah ni jer..
konon laaa..
tapi rekod dh pecah..
pegi jugak..
sebab rasa mcm kemestian plak pegi bazar ni..
bukan nk membeli sgt pun..
cuma nk tgk pelbagai juadah yg menarik..
dengan mcm2 warna..
dengan mcm2 perasa..
perghh..menggugat iman..


Selalunya ke bazar ramadan...
sy hanya beli kuih muih atau juadah sampingan jer..
jarang beli hidangan utama..
sebb tahun tahun dulu dh byk kali terkena..
beli kenmain mahal..tapi rasa adalah ke lautttttt..
huhuhu..


haritu balik jb..
sy singgah ler ke bazar ramadan kampung melayu..
perghh syiokkk..
mcm mcm benda ada..
dapat dengan tak jer kawal nafsu..
kt sana masih dapat jumpa harga kuih singgit 3biji..
kt putrajaya ni mana dapek dah..
sume 5biji duahengget..
kecik jer pun kuihnya..


sy ni plak suka kuih berkelapa..
mcm kasui,kuih ondeonde,kuih sagu..
tapi sgt mengecewakan..
bila beli kuih,dapat kuih yg basi..
klu tak kuihnya basi, kelapa yg basi..
huhuhu..


manalah barokahnya di bulan ramadan ni..
bila peniaga berdagang jualan yg dh tak elok kepada pembeli..
tak mahu ke periksa dulu sebelum berjualan..
sebb nk kejar untung..terus menjual benda yg dh basi pada orang ramai..
bukan jer tak keberkatan..malah dosa yg dapat..
sebab dh kira menganiaya org..
buatnya org sakit perut, cirit birit sebab makan makanan yg dijual..
iskkkk...


dua kali sy terkena masalahnya..
pertama masa beli kuih putu piring..
dah ler kecik,hrga mahal 5bji rm3..
sekali nk makan,kelapanya basi..
potong selera betul..
lepas tu beli plak kuih kasui,..
pun sama gak..kelapanya basi..
terus buang je..
sebab klu dimakan,mau nya kena cirit beberapa hari..
huhuhu..
sayang membazir..


banyak jugak sy baca blog lain..
semua pun byk yg terkena mcm sy..
beli kuih, kuih basi, goreng semula...
beli nasi, nasi basi..
beli air, air dh basi..
huhuhu..

kadang kadang mungkin bukan disengajakan oleh penjual..
tapi dah jadi tanggungjawab diorg utk periksa dulu sebelum jual..
takkan itu pun nk kena ckp kot..
agaknya lepas ni klu nk beli kuih,sy kena tanya dulu,
"kelapa ni basi ke tak..?"
huhuhuhu..


ermm bulan puasa ni banyak cabarannya..!


Monday, July 22, 2013

HARGA BAJU MELAYU KANAK KANAK 2013

Ermm..
lama menghilang sebab sy balik JB..
biasalah..
Alan kata tahun ni giliran raya sebelah family sy..
so bulan puasa kena juga balik JB..
sebab dia nk berpuasa dengan maknya...
Anak bongsu ler katakan..
sy tkde hal..
sy suka jer balik JB..
bleh rehat skit..hahahaha..


Balik sana..
merayau sana sini..
cari barang barang raya sikit sikit..
dapat jugalah jumpa baju melayu budak2 ni..
walau warna tema tahun ni sebenarnya agak payah nk cari..
mujur jumpa gak..
cuma RM laa kena lebih skit..


baju melayu budak skang ni pun, makk aii..
harga melampau2..
klu tempah lagi ler plak..
sama jer harga dengan baju melayu dewasa..
baik beli je..
kurang2 separuh harga jer dari harga tempah baju..
huhuhuhu..


macam baju utk saiz ammar semuanya bermula dari range harga 45 ke atas..
utk aisy plak ade jugaklah yg di bawah 30 hengget...
tapi tau tau jer laa..kain nye tah hapehape..
lepas tu tak cantik jahitannya..
so utk dapat kualiti baik skit jawabnya kena laa spent lebih skit..
baju utk ammar, harga lepas diskaun rm45
baju utk aisy, harga lepas diskaun rm35
telan air liur je masa membayar..
hahahha..
kalau tempah, sepasang rm90 tapi tak termasuk kain ye..
perghh buat duit betul tukang jahit masa raya ni..


setel bab budak..
sesambil cari jugak utk makpak nyer..
tapi takde sgt yg berkenan..
takpelah..
klu jumpa yg berkenan esok beliler..
klu tak jumpa, pakai aje laa apa yg ada..
persiapan lebih utk anak2..
mak pak sekadar kadar jer..


tapi soping raya kt JB mmg boleh tahan mahal juga..
mungkin sebab kt sana ramai org singapura yg dtg soping jugak..
so amik peluang laa diorg buat duit..
pada sy, baik soping kt Jalan Tar..
lagi banyak pilihan..
cuma yg tak larat tu,bersesak dgn ramai org..
dgn bawak budak kecik lagi..
iskk..tak kuasa rasanya..


ermm..
dh masuk pertengahan ramadan kan..
how fast!
tapi sy baru puasa 2 hari jer..
huhuhu....




Thursday, July 18, 2013

HARI SUKAN SEKOLAH TAFIST-AMMAR







Hari sukan sekolah ni berlangsung pada 6hb julai lepas..
Kalau tak silap, semua sekolah kebanyakkannya buat hari sukan..
sempena hari "1 murid 1sukan" kalau tak silap laa..


sukan sekolah ammar ni..takdela sukan yg beriya iya pun..
lebih pada sukaneka..
yelah budak budak tadika kan..
suka suka je nk bagi budak budak happy dan keluar peluh skit..


Ammar amik bahagian dalam acara cari gula dalam botol kacang hijau..
dan tiup belon paling besar..
diorg ni bertanding sesama kawan dalm kelas jer..
bukan antara kelas..
takpelaa..
So ammar dapat no 2 utk acara cari gula dan no 3 dalam acara tiup belon..
walau sebenarnya ammar tak pandai tiup belon..
dia tiup belon tapi belon tu tak besar besar..
angin keluar je...hahahaha..
sampai kembung kembung pipi, tapi belon tak gak besar..
huhuhu...
nasib baik kawan satu team tu terer tiup belon..
sebab tu dapat no 3..
hihihi...


yg kelakornya..
mak pak bebudak yg kadang over excited ms budak2 tgh bertanding..
semua nak bagi team anak masing2 menang..
semangat kesukanan sungguh..
lepas tu masing2 gelak sesama sendiri..
hahahah..


ada juga acara utk parents..
mcm tarik tali dan anyam ketupat..
sy tak masuk tapi..
malasss..


hadiahnya..
dapat laa tapawe makanan ngan tapawe air..
hahaha omak eh la yg suko..
sonang den nk nyimpan brg..
hahahaha...



Wednesday, July 17, 2013

REPLIKA PAKAIAN NABI ADAM A.S



Besar wooo..
besar sgt..


nih dlm bangunan lebih kurg 3tingkat..
jubah tu dari atas bumbung sampai ke lantai bawah..
eh jap..kena lipat lagi..
menunjukkan betapa tingginya Nabi Adam A.S


lepas tu ada gambar yg menunjukkan perbezaan tinggi Nabi Adam dan manusia skang..
seingat sy, ketinggian manusia sekarang ni cuma di takat buku lali je Nabi Adam je..
punya laaa besar dan tinggi ..
perghh..


sy tgk ni kat pameran "apatahlupasorry" kt sebuah muzium kt shah alam..
muzium ni berhadapan dengan masjid shah alam tu..
serius sy lupa.
adehhh byk beno gamaknya makan semut..s
semua lupa..


banyak barangan replika di zaman Rasullullah dulu dipamerkan kt sini..
tapi tokleh amik gambar..
ada pedang, ada mcm mcm lagi laa..


paling unik..
sy tgk cawan minum teh yg ada gambar puteri hanglipo kat dasar cawan..
kalau tak tengok betul, mmg tak nampak..
bila dh tenung, baru nampak muka puteri hanglipo..
serius kagum cmne laa diorg buat cawan gitu..
kononnya cawan tu dikirimkan oleh maharaja China utk Sultan Muzaffar Syah..
sebagai PENGUBAT RINDU kepada anakandanya..
perghh..
hebat juga ye..


Tapi pameran ni dh abis dah..
sy pegi pun sehari sebelum pameran ni tamat..
bagus ada pameran gini..
byk maklumat tentang sejarah kenabian yg boleh kita perolehi kt sini..


Monday, July 15, 2013

LIMAU PURUT...APA YG BOLEH DISIMPULKAN?

Pagi ni..
sy jumpa sebiji limau purut di hadapan laman rumah sy..


apakah ia?
dari mana ia dtg?
apakah tujuan ia di situ?
siapakah yg mencicirkannya?


huhuhu..
banyak persoalannya..
tapi sy taktau jawapannya..


sy risau ni..
risau kalau ada benda yg bukan bukan dtg mendekati rumah sy..
minta sangat dijauhkan..


or bak kata alan..
ala ade org tercicir sebb plastik koyak masa gi pasar..
atau budak main main tendang buah limau sampai depan rumah..
ermm klu gitu, takpelah..


tapi buah itu buah segar..
seperti diletak atau dijatuhkan dengan sengaja..
klu ditendang, pasti ada cacat cela pada buah tu..
dan tempat sy jumpa buah tu, adalah mcm tak logik dapat ditendang sampai ke situ..
sebab tempat tu mcm tersorok dan ke dalam skit..
ermmm dan ermmm..


sy doa agar takde apa apa yg akan berlaku...
benda benda gini bukan boleh dibuat main main...
mmg bulan puasa ni syaitan dan iblis dibelenggu..
tapi syaitan yg bertopengkan manusia ada jer..
semoga tiada yg buruk buruk akan berlaku..
aaamin..


p/s: huhuhu..takut bila pikir balik!

Saturday, July 13, 2013

PENING..

ermm..
tak ingat ingat harga barang melambung masa bulan puasa ni..


sotong putih yg biasa harga belas2 je sekilo..
naik mendadak sampai 20-24 sekilo..
melampau betull..


ayam toksah laa cite..
sampai 8ringgit lebih dh sekilo..
klu beli sekor tak jejak rm15 tak sah...
haihhh...
awat laa depa ni suka suka hati naikkan harga barang..


harga sayur pun sama..
mmg kita tak beli sampai sekilo utk sejenis sayur..
tapi bila dh total up semua yg biasa kita amik..
eh eh tup tup tgk dh lain harganya..
ermm..


kadang kadang tu malas rasa beli barang kt pasar..
tuh belom pegi pasar basah kt putrajaya ni..
lagi laa..lain benor harganya dari pasar lain..
apa benda yg mahal benor tah..
nk bayar sewa gerai yg tinggi melangit agaknya..
taktau ler saya...
sebab tu sy klu nk belanja barang dapur,sy rela pegi pasar borong..
biarlaa jauh skit..
tapi harga boleh laa lagi...walau tak ler murah sgt punnn..
tapi skang ni di bulan puasa, harga pun dah naik jugak..


kt pasar tani?
lagi tokleh pakai..
igtkan pasar tani boleh juga beli dengan harga yg masuk akal skit..
tapi sama jer..
ikan, udang, sotong, ayam sama jer harga dgn pasar tempat lain.
cuma yg baik skit..
nampak lebih segar klu nk dibandingkan dengan kt pasar tu..


so pilihan yg ada..
gi laa tesco atau mydin..
atau kt sini ada pasaraya borong darussalam..
bleh laa jimat2 skit..
walau sebenarnya takleh nk jimat sangat pun..


haihhhh
bila kita nk jadi pengguna yg berkuasa ni..
asik kena tindas je ngan peniaga..
huhuhu

Friday, July 12, 2013

PUASA AMMAR

dh masuk hari ketiga dh kita puasa kan..
kelap kelip kelap kelip..masa berjalan..
tau tau nanti dh seminggu..
tau tau dh sebulan..
tau tau dah raya
perghhh...


persiapan raya tk de sgt lagi..
baju budak2 pun sy tk cari lg..
mcm baju sy plak mmg dh lama siap sbb beli kain awal2..
malas lengah2 sbb skang bukn tentu masa tailor tutup tempahan..
main sukati je..
so bab sy dh setel..
cuma anak2 ngan alan jer blom lagi..
tapi takpe..
diorg punya hujung2 ramadan pun ok..
sebab takyah nk tempah2..
beli yg readymade jer..


cerita bab puasa ni..
Alhamdulillah tahun ni kami dh mula latih ammar berpuasa..
dh mula kejut dia bangun sahur..
dh paling tak sangka mudah plak dia bangun..
cuma mulut tu mmg tak lepas laa kata ngantuk ngantuk..
hahaha..
tapi takpelaa step by step..


lps tu bab makan pun satu hal plak..
mmg dia tak selera makan pepagi tu..
pun kena bersuap br laa masuk makanan dalam mulut..
dapat ler 3-4suap..
jadilah..
cuma sy buatkan dia horlicks cmpur susu dugro dia..
supaya tahan skit dr lapar dan dahaga..


hari pertama, tadika dia cuti, so berlatih puasa kt rumah..
anggaran waktu berbuka kul 11 sebab bangun je tido, terus main lari2 ngan adik..
tekak cepat haus..
lepas tu taktahan dugaan adik yg makan sarapan..
hihihi..


hari kedua, sekolah tadika mcm biasa..
tnya dia, dia tak makan or minum langsung kt sekolah..
tapi bila sampai je rumah, tokleh tahan dugaan bila tgk adik makan..
terus mintak nk makan n minum sambil nangis...
cakap dia lapar dan haus..
anggaran waktu berbuka pukul 1ptg..


harini hari ketiga kita berpuasa..
ammar sekolah mcm biasa gak..
and dia sendiri ckp dia tk makan or  minum kt sekolah..
dan sampai skang dh pukul 330ptg ni dia masih belum berbuka lg..
belum mintak nasi or air lagi..
alhamdulillah..semoga dapat sampai ke maghrib nnt..
agaknya sebb dia leka buat homework dia yg melambak tu..
lepas dh siap, br rasa lapar..
agaknya laa..
adik dh mkn sblm dia balik sekolah tadi..so dugaan takde sgt..
so sy biarkan je dulu, tggu sampai dia sendiri yg minta..
nk tgk ketahanan badan dia..


mcm mcm cara nk latih anak2 berpuasa..
cara sy, takla memaksa..cuma galakkan..
klu dia ckp nk berbuka, sy bagi..
sebab ammar pun kecik lg..br 5 tahun
belum tiba waktu yg wajib utk berpuasa


macam macam cerita kan...

Thursday, July 11, 2013

REFLEKSOLOGI OKU





ni masa floria gak..
penat jalan katanya...
cettt..
padahal bukan besar sgt tapak floria tu..
tapi bila dia kata, "yelah abg jalan sambil dukung anak..."
okeh okeh..gi laa urut ye banggg...


lagipun tukang urut ni org OKU (cacat penglihatan)
so tkpela..
berurut sambil beramal..
hihihi..


sambil urut urut sambil sembang sembang..
sekali dapat tau tukang urut tu (dalam gambar) bukan buta sejak lahir..
dia buta sebab mengalami kemalangan masa bekerja..
aduhhh terus sy rs mcm sebak sgt..
kesiannya...
dah laa masa tu dia baru je kawin..
mujurlah isteri dia masih setia sampai laa skang ni..
anak pun dh 3 org..
alhamdulillah..
Allah tarik satu nikmat, tp Allah beri yg lain..
sy tgk pun dia tak laa mcm berputus asa dalam hidup
(dr cara dia bercerita)
dia dh redha dgn dugaan Allah padanya..
seronok dgr dia bercerita pasal anak2 ..


sy rs tak semua org boleh jadi mcm tukang urut tu..
redha dgn dugaan Allah pd dia..
klu sy kt tempat dia pun, tah mcm mana laa agaknya..
semoga Allah melindungi kita semua..
aaminnn..


alan cakap sakittt ms kena urut..
tgk gmbr no 3..muka alan maintain jer kan..
pdhal menahan sakit tu..
sambil urut, sambil tukg urut tu bitau titik titik yg mewakili sistem badan..
tapi lps dh urut, alan ckp ringan btl rs kaki dia..
rasa mcm terbang pun ada sbb tk rasa kaki yg bjalan..
kata dia laa...
sy tkmo kena urut (ada je tukg urut ppuan)..
sy penggeli..confirm sy gelak mcm org gila nnt..
so better tk yah..haha..


oo hrga urutan ni rm10 utk 15 minit..
boleh urut kaki, bahu..or mana2 yg sakit.. (rasanya la)
boleh cuba pada sesiapa yg nk cuba..
klu jumpa diorg ni kt mana mana event..
berbaloi..!






Wednesday, July 10, 2013

BUNGA ORKID UNIK 2- FLORIA 2013







sambungan dari entry yg lepas...
mmg unik2 orkid kt floria tahun ni...

Tuesday, July 9, 2013

POKOK EKOR KUCING


Cuba cari di mana kucingnya?


mmg takkan jumpa...
sebab bukan kucing pun..
pokok tauuu ni..
tapi bunga nya mcm ekor kucing kannnnn...
impressive!


sy taktau nama pokok ni..
so aku bantai je panggil pokok ekor kucing...
hahahhaa..


bunganya nmpk mcm tajam tajam duri..
tapi sgt lembut okeh..
mcm kita belai ekor kucing tu..
gitulaa lembutnya bunga ekor kucing ni..



PUSAT PERUBATAN HOMEOPATI HASSAN

assalamulaikum...


esok dh nk puasa kan..
kejap je masa sekarang ni..
rs baru jer raya tahun lepas...
nih dh puasa balik..


oklaa cerita pasal tajuk di atas..
pusat perubtan ni terletak kt kompleks PKNS bandar baru bangi..
sy pun br tau pasal tempat ni..
so bila dh survey kt internet..
rasanya ok klu bawak aisy gi sana..
sajer cuba perubatan alternatif..


saya pegi semalam..
dapat ubat 3botol..
kena habiskan sebotol sebotol..
ubat dia mcm gula2..
kena kunyah instead of telan gitu je..
so budak2 suka laa..
dan kata org kt situ ubtnya manis..
so rasanya tk susah nk bg makan pada budak kecil..


harga yg dikenakan kt sana pun..
takla mahal mana..
semalam alan n aisy yg mintak preskripsi ubat..
so utk dua org, hrganya cuma rm 50 jer..
oklaa kan..


keberkesanan nya sy tak dapat nk pastikan lagi..
sebb br mkan kan..
kesan belum tahu lagi..
kena tggu laa..


utk aisy,sy mintakkan ubt utk naikkan berat badan dan sihatkan dia..
sebab aisy ni kan asik berulang hospital..
ada je yg paeds sana nk tgk..
lepas tu kejenya asik amik darah..
kesian sgt sgt..
so sy harap laa..
semoga ubat homeopati ni dapat membantu kesihatan dia..
takde laa asik berulang hospital je..
bukan kena warded or apa apa yg serius..
cuma paeds nak check je..
igt anak aku tu tikus makmal ke doctor oii..
huhuhuhu..


oklaa..
selamat berpuasa kepada semua rakan rakan ye..
semoga puasa kita kali ini diterima oleh Allah SWT..
dan di bulan penuh barakah ni, kita dilimpahi rahmat dan diampunkan segala dosa..aminn...
sy mohon ampun dan maaf jika ada sepanjang penulisan sy yg menyinggung sesiapa..


AHLAN WA SAHLAN YA RAMADAN...

Friday, July 5, 2013

CHILLI CRABS

yeeeeee...
saya sangat teringin chili crabs tatkala ini..
oopsss bukan tatkala ini..
tapi dari malam tadi..
kenapakah diri ku ini?


mengidamkah?
oh tidakkkk...
sy baru lepas period..
so kemungkinan utk sy peknen lagi adalah sangat tipis..
jadi apakah kemungkinan lain?



haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..
tolongggg sy sgt teringin..
sampaikan malam tadi sy search gambar chili crabs di internet..
utk memuaskan mata dan rasa teringin sy..
tapi itu tak cukup..
sy mahu menggigit dan meratah chili crabs..
saya mahu menyedut isi isinya yg manis..
saya mahu mengaut sambalnya dan dicampurkan dengan nasi putih panas..
lalu disuap ke mulut lalu melalui anak tekak..
dan sampai ke perut..
baru kepuasan itu dapat dirasai..
owhhh chili crabs!


serius!!
kecur air liur sy..
hanya bila teringat chili crabs..
adoii..
parah dah aku ni..


aduuuiiii...
en suami...tolong ler bawa isteri mu ini ke kedai seafood..
hari ini juga...
hahahahha..
***motip sebenar***
kahkahkahkah...


**image dari pakcik google**

Wednesday, July 3, 2013

TOMATO DAN EPAL CAMERON HIGHLANDS



***gambar baru***


okeh berbalik ke cerita CH balik..
hihihi..
redho jer laa..
saya ni suka terlupa bila citer dh masuk dalm draf..
sekali kelebek kelebek arini..
ada lagi gmbr kt CH yg blom sy tayang kt sini..
hahaha..


ok dulu ada dh boh gambar epal ni..
cer tgk kt SINI


***gambar lama***


sy sebenarnya nk confirmkan..
adalah epal di situ adalah epal betul ke epal plastik..
sebab mana tau..
kot gmbr yg sy amik tu, sama je mcm gambar yg dulu..
buah epalnya mmg kt situ gak tumbuhnya..
hah mmg sah laa tuh epal palsu..
tapi ini tak ye..
gambar adalah tidak sama..
bermakna pokok itu adalah pokok sebenar..
walaupun diambil pada port yg sama..
buahnya tumbuh di tempat lain..
kikiki..
apa punya teorem yg sy nk buktikan tah..


tp bila tgk epal yg banyakkk kt situ..]
gerammmm..
rasa mcm nk mintak jer sebiji..
rangup rasanya tu...
*drooling*

Tuesday, July 2, 2013

SANTAI SANTAI TAMAN EMPANGAN PUTRAJAYA





gambar tertunda ni..


aktiviti ni actually sebelum jerebu aritu..
wahahaha lama gila kan terperap..
terlupa sebenarnya dalam draf..
hihihi..


nih kt taman empangan putrajaya..
dekat ngan picc..
best sini..
sebab tepi tasik..
dan empangan..
so time banyak angin..mmg syahdu laa..
klu time tkde angin sgt..still ada gak angin sepoi2..


sini klu hujung minggu mmg ramai org dtg..
ada yg naik basikal..
ada yg joging..
ada yg bawak anak2 jalan..
ada yg berkelah..
ada yg saje amik gambar..
macam macam laa aktiviti..


aisy tu perasan je tu..
perasan dah besar sgt bila dpt naik basikal abg..
padahal kaki tergantung lagi..
eksyen jer lebih..
kikikiki..
saje bg dia rasa baik basikal..
sebb dia asik tengok je bila abg ammar kayuh basikal..
kesian la plak..


nih ler aktiviti kitorg time weekend bila malas nk kuar jejauh..
jalan jalan sekitar putrajaya..
explore segala jenis taman dala putrajaya ni...
banyak taman woo sini..
antara best ngan tak best jer..
hihihi


Monday, July 1, 2013

KEPUTUSAN FINAL PIALA FA: JDT vs KELANTAN

lambat skit sy update..
hahaha..
tapi nk gak update..
buat kenangan..


Saya dulu suka team negeri sembilan..
yolaaa den kan anak jati tanah popatih ni..
mosti kono sokong tanah tompek tumpah darah..
hahahha huhuhu..


skang sesejak n9 asik laa kono hobin dek team lain..
kurang dah minat..
player pun tah sape sape dah..
sume player yg sy minat sume dh tukar angin g team lain..
so agak tidak best di situ..


so skang sy menyokong JDT..
kenapa?
1: sebab team ni byk star player
2: alan org johor, so kira menyokong suami laa ni (sila muntah ijo...)
3: team n9 dah tak best..
hakhakhak..


so malam final itu..
sy adalah sangat sakit hati...
sebab byk peluang shoot gol tapi tak lepas..
arghhhhh geram giler...


dan paling geram..
percaturan fandi ahmad dalam mengatur player di awal perlawanan..
argghhh geram kali kedua..
apsal laa ngok sgt masukkan safee klu tahu dia mmg tokleh perform..
aiyakkkk...
giler bising mulut sy ms tgk final mlm tu..
rs sy nk masuk dlam tv, gi sekeh kepala sorang2..
dengan dialog "apsal ler korang main mcm ni.."
huh!


sebb senang sgt bolos gol JDT..
dalam minit ke 15 jer dh bolos satu gol..
nasib baik itu jer laa gol utk mlm tu..
kelantan menang dgn score 1-0 menentang JDT..
mujur jugak goalkeeper JDT beraksi cemerlang mlm tu..
alhafiz bersungguh mengawal gawang dr dibolosi banyak gol..
klu nk bg pemain terbaik JDT, memang sy pilih alhafiz..
klu nk bg audi, bg kt alhafiz..
dia mmg layak terima..



paling teruk sy rs pemain pertahanan dan tengah JDT..
diorg mcm adoiii...woii korang taknk jaga gol ke..
masing2 nmpk cm malas nk kejar bola dan hrp kawan lain yg jaga..
aku hrp ngko, ngko hrp aku...mmg jawabnya bola lepas ler..
say bye bye jer laa..
kesian player yg bersungguh main mcm matyo,nunnez yg beriya berlari nk dptkan bola..
bola tak sempat nk sampai kt kaki..
asik ler kena curi..
nunnez plak apa punya malang malm tu..
asal dpt bola,bila shoot..mesti tk masuk..
macam kebal sgt gol kelantan malam tu..
poor JDT..


referee pun satu hal gak..
mcm berat sebelah..
benda tak patut bagi..dia bagi..
benda patut bagi, dia tak bagi..
ermm mmg bukan hari JDT..


so nasihat sy kpd TMJ..
sila lah tukar coach dan beberapa pemain JDT yg tak bg sumbangan langsung tu..
Safee, Safiq dan fandi ahmad tu boleh laa bye bye jer..
sebb sejak join JDT..mmg diorg tak menjadi..
tah kena mandrem apa..
huhuhu..


pesanan ikhlas penaja..
"SELAMAT TINGGAL AUDI.."
hikhikhikhik...





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...