Thursday, October 24, 2013

TIPS: CARA CEPAT MELEMBUTKAN/EMPUKKAN DAGING

Aidiladha baru je berlalu kan..
mesti ramai dapat daging korban..
dh masak?
sy punya dok keras lagi dalam esbok tu..
muak plak makan daging sesejak raya tu...
hihihi..cettt eksyen..


tapi selalu klu nk masak daging mesti ambil masa yg lama kan..
nak nak klu dapat bahagian yg liat..
perghh berzaman tunggu nk bg empuk daging..
berjam jam kena rebus..
tuh blom lagi bab nk memasak..
bila mau makan daaa,..


so ini ada satu petua yg diberikan oleh bibik MIL sy..
katanya di indon, klu merebus daging..
mereka akan tambah sesuatu bahan utk cepat empukkan daging..
apa dia tu?
jeng jeng jeng..


Rupanya mereka tambah sedikit cuka makan ke dalam rebusan daging..
sy mula2 ragu gak nk tambah cuka dalam rebusan tu..
kang tak pasal jadi lain ke..
tak sedap la plak ke..
iskk..


tapi dek kerana mengejar masa..
sy tambah laa jugak..
tak byk pun..
skit je..
mcm sy aritu, sy rebus 3kilo daging..
air rebusan penuh sampai tutup daging (lebihkan skit)
cuka sy tambah dalam setgh cawan jer..
suprisingly mmg cepat empuk daging nya
and takde plak masam rasa daging sebab cuka tu..
sebelum masukkan cuka,sy dh rebus daging 1jam lebih..
masih belum empuk gak..liat je bila gigit..
lepas sy masukkan cuka, dalam masa 10minit je daging terus empuk..
mmg terperanjat jugak sy..


so lps ni klu nk rebus daging, bleh laa cuba tips ni..
lagipun senang sy rasa..


ade jugak petua petua lain utk cepat empukkan daging..
antaranya masukkan sudu besi dalam rebusan daging..
sy penah gak try..tapi rasanya lambat juga daging nk empuk..
lepas tu ada gak yg kata masukkan betik muda..
haa tu tk penah try lg...
payah nk cari betik muda kt rumah sy ni..hihi
ada jugak soh pakai daun nangka..
itu pun tak penah dicuba..
mana nak cari daun nangka kt putrajaya ni..
hahhaha..


and banyak lagi petua klu nk ikutkan..
tapi malas sy nk listkan kt sini..
anda ada petua lembutkan daging yg lain?
meh laa share ngan saya..

9 comments:

  1. katanya betik muda..daun betik blom penah lak dgr lg..hehhe sy pun taktau

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. kalau dh pucuk tu..confirm muda..hehehe...

      Delete
  3. thanks for sharing.. selalunya mask daging x lembut2.huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome..try laa..biasanya menjadi bila sy rebus daging ltk cuka ni.cepat lembut

      Delete
  4. nice info jiha..xsabar nk mencubanya..jemput masuk rumah saya juga ye
    www.smartvitamin.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Kalau saya guna sudu besi masuk dalam rebusan daging

    ReplyDelete
  6. Assalam sis, saya sering masak daging... dah rebus lama2x masih tak empuk2x... ni nak kena cuba pakai cuka..., tq infonya ya sis

    ReplyDelete

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...