Monday, December 19, 2011

PETUA: CARA NAIKKAN HB DARAH UNTUK IBU MENGANDUNG DAN HILANGKAN HEART BURN

Saya nk share lagi petua yg saya guna pakai masa peknen ni..


hehe..
sekali lagi nk ingatkan ye..
ia berkesan untuk saya..
tapi kalau tak berkesan untuk anda..
mintak maaf banyak banyak ye..


sepanjang saya mengandung..
hb darah saya turun naik..
kejap kang elok je lebih dari bacaan 11..
ada masa plak turun jadi sampai bacaan 9.4..
which is sangat rendah dan kalau dibiarkan akan jadi berbahaya utk saya dan baby..
so setiap kali buat ujian darah confirm sy berdebar debar..
elok ke tak bacaan hb saya ni..


lepas tu plak saya ni alami heart burn..
mmg tak tahan...
asal lepas makan je confirm kena..
tak kira laa makan apa pun..
makan benda pedas lagi laa teruk..
so masa peknen nih, mmg saya tak makan benda pedas..
tapi makan ke tak makan ke, heart burn tetap heart burn gak..
redha jer laa..


cara saya nk hilangkan heart burn ialah dengan makan buah buahan sejuk dalam peti ais..
tak kira la buah apa..
selalunya saya makan apple hijau atau jambu batu..
buah buah yg manis saya tkleh makan sgt..
masa peknen ni laa..kalau tak semua buah saya sebat..hikss..
tapi make sure buah apple hijau or jambu batu tu kena simpan dan sejuk dalam peti ais..
baru cepat elok heart burn saya..


rupanya amalan saya untuk hilangkan heart burn ni..
sangat membantu dalam menaikkan balik hb saya yg rendah tu..
maksud saya dengan makan jambu batu..
bila saya rajin makan jambu batu, hb saya terus melonjak naik..
dari bacaan 9.4 terus ke 12.4
hoh!
best best best..
sampai nurse yg wat check up kat saya siap tanya apa petua yg saya guna untuk naikkan hb..
hehehe..


kalau nak tau, jambu batu mmg kaya dengan zat besi..
so dengan makan jambu batu, insya allah boleh naikkan kembali hb kita yg rendah..


tapi kalau dah makan jambu batu tu..
make sure kena minum banyak air..
sebab jambu batu ni kan banyak serat..
kalau kurang minum air, mudah je kena sembelit..
dari nak elokkan hb, jadi masalah lain le pulok..


vitamin vitamin dari klinik pulak jangan lupa makan..
tuh sume membantu jugak..


itulaa petua saya waktu saya peknen ni..
harap harap jugak berkesan untuk anda!


(gambar adalah ehsan pakcik google ye)

29 comments:

  1. ratu plak kalau peknen darah naik...tu yg lemah tu nk peknen lg..takut pun ada...tp ratu plg feberet jambu batu.nak2 tang biji.

    ReplyDelete
  2. Erkk bukn mkn jmbu batu tokleh mkn biji..appendiks nnt..

    ReplyDelete
  3. thanks for the petua..nnti nak amalkan juga la cz sye hadapi masalah yg sama jugak..huhuhu.. pas p klinik td bacaan hb turun mendadak dri 11.1 ke 8.4 huhuhuhu...

    ReplyDelete
  4. thanks share petua..1st time jumpa petua makan jambu batu utk naikkan hb. best2! kalo jambu batu nak sebat hari2 boleh je..sedap. Tp kalo nak sebat hari2 hati lembu n hati ayam..aduhaii..lemah je rase. Harini jugak nak g beli stok jambu batu.. :)

    ReplyDelete
  5. Emma....hari2 mkn hati ayam/lembu pun tk elok..sebb tu kan organ dalaman..haiwan guna utk buang racun kt diorg, kita plak makan konon buat ubat..islam pun tk galakkan..better guna cara lain.. Take care ye

    ReplyDelete
  6. masalah saya pulak, saya alah dengan vitamin yang dibekalkan dari klinik. Asalkan pas makan, mesti mabuk sampai ke malam.HB pulak dah di atas pagar.. takut jugak.. saya harap petua ni dapat membantu...

    ReplyDelete
  7. Izan..masa memula sy peknen pun sy alah ngan vitamin..asal makan jer muntah belahak..esp asid folik..tp itu laa yg paling penting di awal kehamilan..telan juga walau badan lembik dek mabuk..yg penting anak dlm kandungan sihat... Cuba laa, klu dpt membantu alhamdulillah..klu tidak berkesan, sy minta maaf ye..

    ReplyDelete
  8. saya minum jus jambu..tapi tak membantu..saya nak try yang freash la...mana nak tau...so far asyik duk 9.6 jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala ye ke.. kita br tau beli peel fresh jambu batu. huhu nk kene tgu 2 minggu lg plak baru tau HB ok tak. kita tu turun naik 10. sumting je

      Delete
  9. utk 2nd prenancy ni hb saya ala2 je.. nurse pon suggest saya suh minum banyak susu n mkn kerang n hati, which is saya tak suka sgt.. tp lately saya mmg suka sgt mkn jambu batu.. xtau pulak jambu batu ni blh bantu naikkan hb.. hopefully berkesan pada saya jugak..kena tgu next c/up.. :)

    ReplyDelete
  10. Pengalaman sendiri: utk naikkan hb darah, elakkan minum kopi @ teh serta elakkan minuman berkafien..

    ReplyDelete
  11. hmm.. petua baru ni, blh cuba. sy nk share juga.. sy 1st time buat buku merah ahad lps (2/12) kt klinik desa. terkejut gak misi kata hb sy 9.8 je so kene tag merah. dh cuak rasanya so esoknya sy kene refer ke klinik kesihatan (jmpa doktor). tp awal2 pg tu sy ada ratah ikan bilis goreng, mkn pisang & buah kurma 3 biji. alhamdulillah hb sy terus naik 12.7 & doc pn ckp xde apa2 mslh klau mcm ni. syukur sgt.. betullah kwn2 ada ckp ikan bilis mmg cepat naikkan hb berbanding hati/kerang which is sy x brpa suka & x digalakkan. so lps ni blh la try yer mana tau sesuai dgn kwn2..

    ReplyDelete
  12. Puan..jus jambu batu tak berkesan sgt.,elok mkn yg fresh

    ReplyDelete
  13. Nurul..harap petua ni dpt bantu nurul

    ReplyDelete
  14. Yup kafein mmg tak elok diamalkan semasa pregnant.


    Ikan bilis pun mmg bagus..tp kena jaga jaga juga sebb ikan bilis tinggi dgn garam..takut darah naik pulak..

    ReplyDelete
  15. nak cuba petua nie.. hope berkesan untuk saya jg.. thanks for sharing sis Jiha :)

    ReplyDelete
  16. hb sy turun la.. mmg ramai kata jambu batu elok naik hb dan ikan bilis.. hari ni jugak sy makan jambu batu.. hope 2 weeks lagi check up hb naik.. huhuhu.. risau laaa

    ReplyDelete
  17. pasni try lh.. hb asyik rendah je,makan kerang n ikan bilis xmenjadi pong..huhu..

    ReplyDelete
  18. suka makan jambu batu tapi hb tetap makin rendah. huuuu sedang berusaha dengan lebih giat lagi. moga bulan depan dah tak kena tanda merah lagi

    ReplyDelete
  19. ASKUM MINTAK PDAPAT..
    SAYA PREGNANT 7 BLN,BUAT CHECK OUT KERAJAAN & SWASTA...KT KERAJAAN DORNG BG 4 JENIS UBAT YG BIASA PRGNANT WOMAN DPT TU...(VIT C,IRON,B COMPLEX DAN VIT C),Hb SAYA PLAK XDAK MASALAH.
    TETAPI,BARU2 NI RESULT DARAH SAYA DARI KLINIK SWASTA PULA MGATAKAN Hb SAYA RENDAH,& DOC BERI SAYA OBIMIN & KALSIUM. JADI SAYA NAK IKUT YG MANA NI?AAAA PENING2....

    ReplyDelete
  20. saya setuju sal jambu batu dpt naikkan hb..sy amalkan sebiji sehari..bila check up hb sy 14.0... hehe tp bila bekalan jambu batu sy dah abis n xada masa nak beli...hb sy turun mendadak ke 11.2.. aishhh kena rajin2 suh incik hubby beli jambu batu semula la ni.. :p..

    ReplyDelete
  21. hb sy 3 bulan berturut 10.5..ni dah masuk 7 bulan..next check up lagi 2 minggu...dh mkn ayam, daging hari2 pun mcm tu jugak..hati tak bagus la..organ dalaman..nabi tak bg amekkan..kerang plak leceh btl nak kopek2 dia bagai..tak sangke plak jambu batu tu bleh naikkan hb..dh la pebret sy tu..amek iberet folic acid pil merah tu pun 10.5 jugak..sedangkan sy ambil mas perot kosong, jarakkan 2jam..masih rendah..mane pegi zat besi sy?huhuh..thanx for d info..ptgni jugak nak carik jambu batu byk2..

    ReplyDelete
  22. hb fara lepas 4 bulan preggy dah x normal... bila check bawah 10.00 je.. dah makan jambu batu,kerang dengan ikan bilis tetap x naik 11.00... Doktor kate sebb berbadan kecik... Kena makan lebih lagi kot... :(

    ReplyDelete
  23. Tq for sharing...sy pun nk try la..smlm check up hb trun..trkejut rasanya..

    ReplyDelete
  24. Tq for sharing.. saya pun hb rendah.. pas ni kena beli jambu batu la. hopefully boleh naik dalam masa 2 minggu..

    ReplyDelete
  25. Terima kasih atas perkongsian puan yang sangat membantu saya ibu hamil ini...

    ReplyDelete
  26. Nk try la...punya la gigih mkn itu ini...consume pati delima gulsan la...juz jambu batu je x try lgi...nk try la...

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah petua jambu batu berkesan ye :) Betul tu.. zat besi yang ada dalam jambu batu berupaya naikkan hb darah. So mana2 makanan yang kaya dengan zat besi insyaAllah bagus untuk diamal.. termasuk la suplemen zat besi kan kan

    ReplyDelete

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...