Tuesday, July 23, 2013

BASI BASI BASI!

Ingatkan tahun ni taknk ler ke bazar ramadan..
cuma setakat beli kuih2 kt peniaga dekt rumah ni jer..
konon laaa..
tapi rekod dh pecah..
pegi jugak..
sebab rasa mcm kemestian plak pegi bazar ni..
bukan nk membeli sgt pun..
cuma nk tgk pelbagai juadah yg menarik..
dengan mcm2 warna..
dengan mcm2 perasa..
perghh..menggugat iman..


Selalunya ke bazar ramadan...
sy hanya beli kuih muih atau juadah sampingan jer..
jarang beli hidangan utama..
sebb tahun tahun dulu dh byk kali terkena..
beli kenmain mahal..tapi rasa adalah ke lautttttt..
huhuhu..


haritu balik jb..
sy singgah ler ke bazar ramadan kampung melayu..
perghh syiokkk..
mcm mcm benda ada..
dapat dengan tak jer kawal nafsu..
kt sana masih dapat jumpa harga kuih singgit 3biji..
kt putrajaya ni mana dapek dah..
sume 5biji duahengget..
kecik jer pun kuihnya..


sy ni plak suka kuih berkelapa..
mcm kasui,kuih ondeonde,kuih sagu..
tapi sgt mengecewakan..
bila beli kuih,dapat kuih yg basi..
klu tak kuihnya basi, kelapa yg basi..
huhuhu..


manalah barokahnya di bulan ramadan ni..
bila peniaga berdagang jualan yg dh tak elok kepada pembeli..
tak mahu ke periksa dulu sebelum berjualan..
sebb nk kejar untung..terus menjual benda yg dh basi pada orang ramai..
bukan jer tak keberkatan..malah dosa yg dapat..
sebab dh kira menganiaya org..
buatnya org sakit perut, cirit birit sebab makan makanan yg dijual..
iskkkk...


dua kali sy terkena masalahnya..
pertama masa beli kuih putu piring..
dah ler kecik,hrga mahal 5bji rm3..
sekali nk makan,kelapanya basi..
potong selera betul..
lepas tu beli plak kuih kasui,..
pun sama gak..kelapanya basi..
terus buang je..
sebab klu dimakan,mau nya kena cirit beberapa hari..
huhuhu..
sayang membazir..


banyak jugak sy baca blog lain..
semua pun byk yg terkena mcm sy..
beli kuih, kuih basi, goreng semula...
beli nasi, nasi basi..
beli air, air dh basi..
huhuhu..

kadang kadang mungkin bukan disengajakan oleh penjual..
tapi dah jadi tanggungjawab diorg utk periksa dulu sebelum jual..
takkan itu pun nk kena ckp kot..
agaknya lepas ni klu nk beli kuih,sy kena tanya dulu,
"kelapa ni basi ke tak..?"
huhuhuhu..


ermm bulan puasa ni banyak cabarannya..!


4 comments:

  1. nik kalau beli kat bazar ramadhan bei ngan org yg selalu nik beli. yg biasanya kuih or mknan dia mmg sedap.hehe

    ReplyDelete
  2. akakdokter..kan kan kan..apa pun tak dapat kan...

    ReplyDelete
  3. aah nik..kna buat cm gitu la lps ni..tokleh nk bereksperimentasi lg

    ReplyDelete

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...