Friday, January 20, 2012

KRONOLOGI KELAHIRAN M.A.I -2

okeh sambung balik cite..
Kisah hari kejadian..


Malam tuh mmg tokleh tido lena..
Kejap kejap nurse masuk..
Amik bp laa..
Buat CTG laa..
Ponek acik..
Walau duduk kt bilik sorang..
Tapi bising jer kur masuk orang sebab nurse laa..


Lepas solat subuh, saya dah dipanggil..
Kena masuk bilik prosedur sebab nk kena masuk ubat(induce)
Masa tu memang saya takut amat..
Berdebar apatah lagi..
Siap nk terkencing bagai..hahahaha..
Then mulalah sesi seluk menyeluk..nk check bukaan..
Dah 2cm kata doc..semalam baru 1cm..
Then, seluk lagi utk masukkan ubat plak..
Huhuhu ngeri tol..asik kena seluk jer..
Nasib baik yg buat tu doc perempuan..
Segan ler jugek..tapi kena redho jer laaa..


Lepas ubat dh masuk..kena tidur/baring dalam sejam..
Nih utk pastikan ubat betul2 menjalankan 'kerjanya'
Then, atas nasihat sorang kakak nih yg dh ada 6 org anak dan semuanya lahir secara induce..huhu..
Saya kena berjalan ngan kerap..supaya bukaan rahim akan cepat membesar..
Dan saya dapat bersalin dengan cepat..
So, saya pun buatlaa aktiviti yg mcm mcm..
Mandi laa, makan sarapan, pegi tgk tv, buat laa apa apa yg happykan diri sendiri..
Sebab takmo pikir apa yg tgh berlaku dalam badan saya..
Bila dh letih, saya tido jap..
Alan dtg pagi tu antokan kurma ngan airzamzam..
So sembanglaa jap ngan dia sambil makan nasi lemak yg mmg sy kirim soh bawak..
Menu spital tak sedap, bubur ayam tawar meleset..


Dalam pada menunggu utk sakit bersalin tuh..
Nurse mmg kuar masuk bilik saya...mcm biasa utk bp dan ctg..
Sampai sakit sakit pinggang saya sebab kena baring telentang je utk ctg..
Then saya gi jenjalan lagi keliling ward..
Masa tuh jam dah kol 11+...dan saya dh muka rasa contraction skit demi skit..
Bila contraction dtg, saya berhenti berjalan dan menahan sakit..
Then sambung jalan balik...sampailaa dekat kol 12...
Masa tu dh masuk waktu melawat dan alan pon dh sampai..
Sambil mkn lunch, sambil sembang, sambil tahan sakit..
Semua buat sekali..
Lepas mamam, saya ajak alan temankan saya jalan keliling ward lagi..
Dalam kol 1, doc panggil lg ke bilik prosedur..
Nak check bukaan rahim sekali lagi..adehhh mencik tol..
Kali ni doc lelaki cina laa plak...aiyakkkkk...dan tk expert lak tu..
Sakit betul saya dikejekan...huhuhu menci gilerrr..
Dan hasilnya br 3cm...adehhh lmbtnya lagi nk bersalin...


Dalam kol 2 lebih, alan pon dh balik sebab waktu melawat dh abis..
Saya dh mula rasa contraction yg sgt sakit..
Rs nk patah pinggang..
Ada org contractionnya di bahagian ari ari..
Tp saya di bhgn belakang badan dan spesifik di pinggang..
Kebetulan ada doc dtg melawat..
Tgk sy tgh menahan sakit, dia decided utk check bukaan sy lgi...huh seluk lg..
Then pecahkan air ketuban sy...which sy sgt tk rela..huwaaaa..sakit beb...
Tapi sakit lg contraction..hehe..
Lepas pecahkan ketuban, doc masukkan ubat berak..
Kenala masuk toilet dan bersihkan usus..hahaha..
Tapi tk berani teran kuat kuat sebab takut terteran baby kuar plak..
Dh lega, saya terus disorong atas kerusi roda terus ke labor room..
Sempat jugak saya call alan utk dtg asap...


Dalam labor room, mmg sakit amat..
Dah tu diorg still nk pakaikan ctg kt saya..
Kat ward dah pakai..kt lr pon nk pakai gak..
Iskk hangen tol..
Sy request epidural pon diorg saje lengahkan sebab nk tgk ctg dulu..
Mcm mcm laa..rs nk penendang semorang masa tu..
Masa tgh tgh sakit, nampak alan masuk utk temankan saya..
Kesian peneman saya tu, kata dia sampai sakit dan nk lebam tangan dia saya genggam masa tahan contraction..hehehe..sorry bang...


Then dekat kol 4, saya dh terasa sakit yg teramat sakit..
Dan tetiba ada rasa mcm nak meneran..
Nurse soh sy teran jer..
2x saya teran, yg kuar hanya najis dan air kencing..
Lepas tu rs lega kejap..
Tgh nurse sebok sebok bersihkan sisa kumbahan saya..
Tuptup ada rasa nk meneran lagi...
Dan saya dapat rasa kepala baby dh di hujung pintu tapi saya tak ready..
Terus nurse kepit kaki saya..dan panggil nurse dan doc lain utk bantu..
Dekat 7-8 org nurse masuk..dan diorg terus posisikan saya dalam keadaan mcm org nk bersalin..( sebelum tuh kaki saya lurus terbaring)
Kali pertama push, tak kuar pon.,
Kali kedua push, kuar dh kepala baby separuh tapi habis nafas plak..
So kali ketiga, saya tarik nafas pjg2.. Terus push..
Alhamdulillah, baby aisy selamat dilahirkan...tanpa epidural, tanpa peditine..
Meaning drug free..
Bila dh dengar tangisan dia..barulah lega..
Saya nmpk kabur jer baby aisy sebab mata penuh peluh ngan airmata sakit..hehehe
Bila nurse bawak dekat baby aisy, baru laa nampak anak saya tu..


Tapi sisa sakit masih ada..Sebab nk kuarkan uri plak..
Lepas kuarkan uri, nak kena jahit plak..
Adehhh..
Kalau diikutkan saiz baby aisy,sepatutnya takde koyakan..
Tapi sebab tk ready..ada juga koyak skit..sebab angkat punggung..
Doc yg sambut baby aisy tu yg kena jahit sy..
Sy rs, doc tu doc pelatih..sebab dia buat sy mcm bhn ujikaji dia..
Terkial kial..lps tu dikepak2 kaki saya..ditekan tekan tmpt jahit tuh mcm sy tak rasa apa2..
Rasa nk penerajang jer doc ngan nurse tu..huhu.
Dh tu lama lak tu..dekat kol 6 br siap..
Dah siap jahit, kena dok lak dlm lr sampai ada doc lain dtg check balik..
Sudahhhh...lama lagi ler kt dlm sini..
Dah ler dlm tu sejuk..dengan sakitnya lg..dengan sengal kaki lg..
Pinggang pun still sakit sebb lama sgt terlentang..
Nak gerak, serba serbi tgh sakit..kena pasrah jer laa..


Baby aisy pon ada menangis mintak disusukan..haus agaknya..
Tp sy dh lupa skill dulu...siap kena panggil nurse tolong..
Then dekat kol 8+, ada doc dtg utk check rahim sy lg..kena seluk laa maknanya..
Lepas dh puas hati, dsn tkde sebarang pendarahan yg luarbiasa berlaku..
Barulaa dia lepaskan sy balik ke ward..
Saya sampai kat ward kol 930 mlm..lamakan saya bersapau kt lr..huhu..


Keesokan harinya, jam 650 pagi ada doc dtg melawat..
Rupanya melawat sambil check bukaan rahim lagi...
Macam mana la saya tak tension..asik kena seluk jer selagi tk kuar spital ni..
Then doc sign borg utk kasi discaj..
Ingatkan boleh discaj pagi or tghari tu..
Sekali saya kena plak allergic ubat..which menyebabkan bawah mata sy bengkak dan kabur..
Sangat hodoh okeh rupa saya masa tu..
So kena laa tunggu 2-3 jam lagi lepas ubat anti allergic dicucuk kat saya..
Alhamdulillah everything went well, dan dapat jugak saya balik rumah petang tu..
Tak sanggup dah dok spital lelama...asik kena seluk jer..


Well sepanjang pengalaman saya bersalin di dua hospital..
Saya rasa sy lebih prefer bersalin di hospital PD..
Walau spital pd tu, spital daerah jer dan kemudahan pon taklaa setanding spital putrajaya..
Tapi dr segi pengalaman dan pengetahuan staf kat sana lebih baik..
Kat sana, sy cuma diseluk 3x jer..tuh pon satu sebab nk masuk ubat induce..
Dan diorg jugak tk banyak songeh utk kasi peditine utk kurangkan rs sakit..
Nurse yg sambut baby pon sgt berpengalaman dan tak perlu doc utk arahkan buat itu ini..
Ctg pon taklaa lama dan banyak kali perlu diulang..
Tah ler..itu pendapat peribadi saya yg dah ada pengalaman bersalin dia dua spital..
Maybe ada yg suka bersalin di spital putrajaya..itu pilihan masing masing..
Dan setiap org itu mempunya pengalaman yg berbeza..


Begitulaa kisah saya melahirkan putera kedua saya, muhammad aisy irfan..
Doa saya semoga anak anak saya dikurniakan sikap yg baik, bertanggungjawab dan rezeki yg murah
Menjadi anak yg soleh dan peneyejuk hati ibu dan ayah..
Dan juga sebagai bekal di akhirat kelak..aminnnn.


Oklaa nk tido...
Tp dok batuk kahak tak sudah sudah..
Harapnya leh laa tido lepas ni..
Tata...!

No comments:

Post a Comment

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...