Friday, April 15, 2011

TIPS: SEGARKAN SAYUR LAYU

Saya nih mmg akan ke pasar seminggu sekali..
Kadang2 2 minggu sekali..
So bila time ke pasar tuh mmg penuh laa troli..
Angkut segala mak nenek..
Bekalan memasak utk seminggu...


So kadang2 bila beli sayur berdaun..
Waima simpan dalam peti sejuk..
Cepat je layu..
Nak2 kalau lambat plak masak sayur tuh...
Lagi2 ler layunya..
Sayang kan..


Dan ada satu hari tuh saya tgk TVIQ
Cenel wajib anak saya...huhu
Dalam BACKYARD SCIENCE diorg ada tunjuk,.
Cara nk menyegarkan sayuran yg dah layu...
Yg dah layu jer yer..kalau yg dah busuk, buang jer laaa..


Caranya dengan..
Merendam kan sekejap sayur tersebut dalam besen berisi air+ gula pasir..
Air tuh akan menyegarkan sayur..
Dan gula plak akan mempercepatkan proses tersebut..
So rendam sekejap..
Insya Allah sayur yg layu tuh akan menjadi segar..
Lepas tuh buang laa air tuh..
Dan masak laa sayur seperti biasa..


Memula saya tak caya gak even diorg ada tunjuk demo..
So saya cuba sendiri..
Sayur bayam saya dah layu2 daunnya..bergulung2..terlipat2..
Nak buang sayang...nk makan alahaiii tak lalu lak tgk...
So saya tawakal je..
Kalau tak jadi...saya nekad buang jer..
Alhamdulillah, mmg betul..
Segar balik sayur bayam tuh..
Kembang sume daun2 hijau
Hehe...
Dan bila masak, takde lak rasa manis dek gula tuh..


So sesiapa yg ada sayur layu tuh..
Jangan buang dulu..
Cuba selamatkan dengan kaedah nih..
Jimat masa, jimat poket..
Heheh...

No comments:

Post a Comment

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...