Friday, December 16, 2011

PETUA: CARA PULIHKAN KAKI CRAMP (UNTUK IBU MENGANDUNG)

Saya selalu gak kena kaki cramp masa tgh peknen ni..
Selalu jadi waktu malam laa..
sakitnya adehaiii...
ada org cakap simpul biawak laa..simpul urat laa..
yg pasti mmg sakit gile..
sampai kadang tu nangis saya..
hahahah...saya mmg tak tahan sakit..


Skang ni..sebelum saya kena cramp saya dah tau cmne dah..
selalu jadi bila saya tengah tidur waktu malam..
memula kaki saya akan rasa ada benda menjalar..
lepas tu bila saya bengkokkan kaki rasa mcm kebas skit..
hah lepas tu kalau dibiarkan confirm cramp dan sakit gile..


cara saya, bila dh rasa rasa nak kena cramp tu..
cecepat saya luruskan kaki..
lepas tu saya akan tarik kaki tu ke arah saya..
tarik kaki tu bermaksud saya tegangkan kaki manakala jari kaki mengarah ke diri saya..
ala mcm pemain bola sepak buat bila diorg cramp kaki..
tapi diorg buat dengan bantuan orang lain kan..
ha ni kita buat sendiri...
tegangkan kaki selagi cramp tuh tak ilang..
tapi kejap je dah hilang kalau buat gitu..
bila dh lega, buat laa macam biasa kaki tu..
insya allah, tak sakit dah kaki cramp tu..


but after all, prevention is better than cure kan..
sebelum terjadi kaki cramp tu, baik dielakkan punca punca kaki cramp tu..
sebagai org peknen..yg paling penting pengambilan kalsium..
susu ke yogurt ke keju ke mahupun pil kalsium kena amik..
sebab masa peknen, badan kita mmg banyak guna kalsium..
untuk baby dan untuk diri sendiri..


lepas tu jangan biarkan kaki sejuk..
kalau tidur, make sure kaki diselimut or pakai stokin..
insya allah tak jadi kaki cramp...
tinggikan skit kaki semasa tidur pon membantu dari terkena kaki cramp..


itulaa serba skit petua yg guna pakai masa peknen ni utk elak kaki cramp..
harap dapat membantu untuk ibu ibu peknen yg lain!

No comments:

Post a Comment

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...