Tuesday, March 29, 2011

TIPS: NASI TAK CEPAT BASI

Okeh harini nak share tips...
Dah lama tak share tips dapur nih...
Hehehe...
Biasa saya share tips yg saya selalu guna..
Dan telah saya yakin dan percaya memberi manfaat kepada saya..


Biasa kalau masak nasi..
Kita mesti nak nasi tuh tahan lama..
Nak nak klu masak banyak..
Sebab esok nk buat nasi goreng senang..contoh..
Tapi nasi selalu cepat basi..bila lupa nak panaskan..


So cara yg senang utk elak nasi dari cepat basi..
Sebelum kita masak nasi dalam periuk..
Isi periuk dengan air..
Dan jerang periuk bersama air tuh sehingga air mendidih.,
Dah didih, buang air tuh..
(tuang kat lubang sinki...air panas leh bersihkan salur sinki..haa tips lagi hehehe)
Lepas tu...masak laa nasi seperti biasa...
Confirm nasi akan lebih tahan lama..
Even kita lupa nk panaskan..
Bila dh igt tuh, terus laa panaskan...jgn biar terus...
Esoknya dh boleh buat nasi goreng...hehehe...


Saya selalu buat gini bila time saya lupa nk basuh periuk nasi..
Then gi mana2...
Tup2 bila balik tgk nasi dh basi dalam periuk...
So bila dh basuh bersih periuk tu..
Saya akan jerang air dalam periuk nasi tu..
So bila saya masak nasi lepas tu,.
Nasi saya akan tahan lebih lama....
Klu tak buat cmtu..
Cepat sgt nasi bleh basi..
Kadang masak nasi pagi...menjelang mlm dah mula nak berbau...
Sayang sangat..

Kalau nak nasi wangi...
Masuk jer sehelai daun pandan masa masak nasi,,
Confirm harum semerbak..
Takyah tunggu buat nasi lemak..
Masak nasi biasa pun leh letak..
Lebih menyelerakan bila dh harum mcm tu..

Okeh la tuh je tips arini...
Selamat mencuba!
Hehe

2 comments:

  1. ade jugak yg kate letak garam skit dlm nasi nk mask tu utk elak nsi basi.rstoran slalu buat.

    ReplyDelete
  2. hmm... tq atas tips tu..
    nanti cuba.. hehe

    ReplyDelete

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...