Wednesday, March 2, 2011

CARA PAKAI BAJU MELAYU TELUK BELANGA

Kalau tiba hari Alan kena pakai baju melayu..
Saya mula la tak senang duduk..
Saya akui even saya dah nak masuk 5 tahun kawin..
Saya masih tak pass lagi nk bantu alan pakai baju baju melayu ni..
Yeler pakai baju melayu pun bukan selalu..
Setahun 2 kali jer..
Dan kalau ada acara rasmi kat opis..
Kalau tak mmg tersepuk jer laa baju tu dalam almari..
Jadi mcm mana saya nak pass..
Time tuh nak pakai time tuh laa baru nak belajar..
Mmg ampeh laa kan


So saya nak tulis note utk diri sendiri...
Dan pada sesiapa jugak yg menghadapi masalah seperti saya..
Hahaha..

Okeh memula pastikan baju dan seluar dah tersarung..
Lepas tu pakaikan butang baju teluk belanga..
FYI..butang nya lain skit ye..
Ala ala mcm kerongsang..
Tapi ada gelung@lengkang kat belakang..bukan pin mcm kerongsang..
Cara pakai butang..
Keluarkan gelung dari butang..
Masukkan kepala butang ke dalam lubang butang yg kecil..
Matikan dengan memasukkan kembali gelung di belakang kepala butang..
Kemudian masukkan lubang butang yg besar ke kepala butang..
Baper banyak butang daa..
Hehe..

Then sarungkan kain samping..
Boleh pakai di sebelh dalam baju atau di luar baju
Pastikan bunga/corak kain samping betul2 di tengah pada bahagian belakang badan.
Kemaskan..
Pegang kedua dua hujung kiri kanan kain samping..
Dengan kadar serentak, bawa hujung kain yg dipegang ke tengah badan...
Lepas tu digulung sedikit utk mengikat samping..
Senang cite mcm pakai kain pelikat..
Kemaskan..

Oh ye..
Labuh kain samping bergantung pada status diri tau..
Kalau dah kahwin..labuh kain samping adalah di bawah lutut..
Kalau masih bujang kain samping dipakai di atas lutut..

Lengkapkan dengan memakai songkok..
Boleh juga disarung capal bagi melengkapkan lagi gaya..

Haaa itu laa cara pemakaian baju melayu teluk belanga..
Nampak macam senang..tapi kalau tak biasa..
Memang bercinta kalau nak tolong pakaikan..
Tapi saya bangga sekurang kurangnya alan masih kekalkan identiti kemelayuan dalam diri dia..
Tak ramai orang lelaki sekarang nak menyarung lengkap bila berbaju melayu..
Ada yg berseluar slack dengan baju melayu..
Malah ada juga yg berseluar jeans..
Pada saya sedikit sebanyak itu dah mencalarkan budaya..

So, saya harap notes saya nih dapat ler beri manfaat pada org lain juga..
Mungkin pada org yg dah biasa notes ni takyah share pun takpe..
Tapi saya saje nk share especially utk wanita yg bukan dari johor tapi yg bersuamikan org johor..
(orang johor terkenal dengan baju melayu teluk belanga nih)
Macam saya..
Hehehe..

3 comments:

  1. kenapa x letak gmbr sekali...senang sket org nak faham...anyway tq yer jiha bagi info tntg nie...

    ReplyDelete
  2. Lynn..sejak pakai ipadpodpodahcit nih..saya tak pandai nk masukkan gambar..blogger pun tak support utk upload gambo dari ipad. Kena beli applications..huhuhu

    ReplyDelete
  3. Klu ade pic sekali kn best:-)Klu ade pic sekali kn best:-)

    ReplyDelete

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...