Thursday, December 16, 2010

SERUNDING KELAPA..


Haaaa puas saya cari resipi serunding kelapa ni..
Dah ler tenet leh pakai waktu malam je..
Iskkk seksa tol..
Sudahnya saya tipon MIL saya..
Dia pon igt2 lupa resipi serunding kelapa ni..
Tapi boleh laa jugak..
Lepas tu saya penah gak baca dulu2 resipi nya..
Tapi tk bape nk igt..
So dgn resipi mertua sy bagi..
Dan ingatan kabur resipi dalam majalah...
Saya pon main hentam je laa..
Alhamdulillah jadi juga..
Rasa pon not bad laaa..
hiksss..puji sendiri..
Alan pon cakap sedap..
Haaahaha dia tu apa sy masak sume sedap..
Sume dia balun je..
Oklaa jom share resipi saya..
kalau tak kena kt tekak korang..
Saya tak jamin tau!!..
Resipi:
1 biji Kelapa parut
3 sudu makan Udang kering
1 sudu teh Jintan manis
1 sudu teh Jintan putih
1 sudu teg Ketumbar biji
2 bawang putih
5 bawang merah
sedikit lengkuas
2 btg serai
sedikit air asam jawa
2 sudu makancili mesin
garam gula
Cara:
1bj kelapa parut digoreng tanpa minyak sehingga perang. 1 sudu teh jintan manis dan putih, 1sudu teh ketumbar pon digoreng tanpa minyak hingga naik bau. Bawang merah dan putih, lengkuas,udang kering,serai,cili mesin, jintan2 dan ketumbar tadi dimesin hingga halus. Tumis hingga naik bau dan garing. masuk air asam jawa. kemudian Masuk kelapa yg digoreng tadi, lepas tu kacau rata.Tambah garam dan gula. Kacau hingga agak kering. Dah siap..

3 comments:

  1. hmm... bestnye dpt cuba resepi kesukaan ye jiha.. hehehe
    kelapa pun mahal tak srkg? santan kan naik harga..
    vic pakai kelapa kotak yg tanpa kolestrol tu je..
    hehehe
    tapi jarang masak guna kelapa..

    ReplyDelete
  2. oopppss.
    vic pakai santan kelapa yg kotak..
    (kikiki... salah tulis le)

    ReplyDelete
  3. vic..aritu sy beli RM2 sebiji kelapa parut.melampau tol naiknya.selalu klu nk masak guna santan ni mmg pakai yg kotak je..senang!

    ReplyDelete

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...