Wednesday, August 4, 2010

TIPS: SAYUR DAN BUAH TAHAN LAMA

Ermm sepatutnya buah buahan dan sayuran lebih baik dimakan segar. Tapi adakala untuk orang2 seperti saya yg hanya ke pasar sekali dalam seminggu, rasanya cara ini adalah sangat praktikal. Heeee jimat pon jimat..

Kebanyakan dari kita menyimpan sayuran dan buahan di dalam plastik dan diletakkan di dalam peti sejuk. Tapi perasan tak , bila sayuran dan buahan yg disimpan di dalam plastik akan cepat berpeluh walaupun berada dalam peti sejuk. Ini menyebabkan sayuran dan buahan cepat busuk dan tidak tahan lama.

Cara yg sy gunakan adalah dengan membungkus sayuran berdaun (eg: bayam,sawi,kailan,kangkung) dengan suratkhabar lama dan barulah dimasukkan ke dalam plastik. Dengan cara ini sayuran berdaun akan lebih tahan lama. Adakalanya sampai 1mggu lebih.

Tahukah korang plastik pembungkus milo,ovaltine,nescafe etc. yg kedap udara tu adalah sgt berguna. So lepas mengosongkan plastik bungkusan itu jgn dibuang. Basuh dan kemudian boleh diguna pakai semula. Simpan sayuran jenis buah (eg:tomato,cili,terung,bendi etc.) ke dalam pembungkus milo itu. Kemudian lipat sedikit bukaan pembungkus itu. Sy jamin sayuran korang lebih tahan lama dan akan kelihatan segar seperti baru dibeli.

Kesemua tips yg sy beri di sini telah dicuba pakai oleh saya dan saya jamin keberkesanannya..Gerenti!hehehe

No comments:

Post a Comment

Dah baca..marilah komen plak..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...